15
nov
2017

YouthForLions-campagne: maak bewuste keuze voor je vrijwilligerswerk in Afrika.

leeuw afrika

De “Blood Lions” documentaire, die medio 2015 gelanceerd werd, bracht de verschikkingen van Zuid-Afrikaanse leeuwenfokkerijen aan het licht. Het krachtige visuele verhaal van de film en de daaropvolgende wereldwijde bewustwordingscampagne zorgden ervoor dat deze praktijken onder de aandacht kwamen van de wereldbevolking. In navolging hiervan, werd in september een tweede – op jongeren gefocuste –  campagne “YouthForLions” gelanceerd in samenwerking met Wildlands, de Marching Animal Welfare Trust en Regulus Vision.

Jonge mensen worden bedrogen en we willen dat ze weten wat er echt gebeurt”, zegt de YouthForLions Campaign Driver, Amy Webster. “Tijdens hun vrijwilligerswerk in Afrika, waarbij ze leeuwenwelpen verzorgen en allerlei andere vormen van interactie met de dieren beleven, moeten ze aandachtig zijn. Soms dragen ze hierdoor bij aan “canned hunting”. Bij canned hunting worden dieren speciaal gefokt om nadien in een klein en afgesloten gebied te worden neergeschoten door jagers. Wij willen jongeren er van bewust maken dat ze een geïnformeerde keuze moeten maken als ze vrijwilligerswerk in Afrika overwegen. Er zijn zeker goede projecten te vinden, waarbij een oprechte bijdrage geleverd wordt aan het welzijn van leeuwen. De kunst is zich goed te informeren en de juiste programma’s uit te kiezen.

Pippa Hankinsons, producer van de film, vertelt over zowel de omvang van het commerciële karakter van dergelijke fokkerijen als over de dubbelzinnigheid van de sector: “Sommige fokkerijen verdienen tot 100.000 dollar per maand op de rug van vrijwilligers. Het is hartverscheurend te weten dat deze jonge mensen denken dat ze naar Zuid-Afrika komen om verweesde welpen te verzorgen en bij te dragen aan het behoud van de leeuwenpopulatie, terwijl ze in werkelijkheid tijdens hun vrijwilligerswerk in Afrika bijdragen aan de het leven in gevangenschap van deze dieren met als doel gewoon neergeschoten te worden.

Sibusiso Vilane, Chief Scout van Zuid-Afrika en de eerste zwarte Afrikaanse man die de top van de Everest bereikte, is een fervent voorstander van de campagne. Vilane sprak zijn hoop uit voor de betrokkenheid van jongeren: “De toekomst van onze wilde dieren is in handen van de jongeren. Het is nu aan hen om aan te tonen dat ze in staat zijn om juiste en geïnformeerde keuzes te maken. Ik hoop dat ze de uitdaging aannemen. “

Jobstop scant zijn leveranciers zorgvuldig en biedt op deze manier zekerheid aan jongeren die geïnteresseerd zijn in vrijwilligerswerk in Afrika. Neem hier een kijkje in ons aanbod.